Thursday 1 March 2012

Sembahyang Yg Sempurna ...

Pada suatu hari, Hatim AL- Asam ditanya tentang solatnya, dia berkata: " Apabila tiba waktu sembayang aku mengambil wudhuk dengan sempurna , kemudian aku pergi ke tempat sembayang dan aku duduk seketika seluruh anggotaku menjadi tenang, kemudian aku bangun dengan menggambarkan bahawa kaabah di hadapan dua kening ku, dan aku menganggap bahawa titian sirat di bawah kakiku, syurga di kananku, neraka... di kiriku, malaikat maut dibelakangku, aku menyangka itulah solat terakhirku, kemudian aku meletakkan diriku antara raja'( harapan) dan khauf( takut) kepada Allah , kemudian aku bertakbir dengan penghayatan sebenar, aku membaca bacaan sembayang dengan tartil, aku rukuk dengan tawaduk, aku sujud dengan khusyuk, aku duduk atas kaki kiri dan aku tegakkan kaki kanan( duduk tasyahud) lalu aku ikuti dengan ikhlas, setelah itu aku tidak tahu sama ada diterima atau tidak.....^_^

No comments:

Post a Comment